неделя, 26 май 2013 г.

Как се създава нов Рай в „Чисти“ от Джулиана Багът



Първото, което си помислих за тази книга, когато излезе у нас през 2012-а, беше, че искам да я прочета. Подобно на любимата ми „Игрите на глада“, тя също е антиутопия, а това само ме привлече. Плюс беше, че мой приятел ми я препоръча, както и че разкошната админка на All-Serials ми зае копието си :). 
 

Истината е, че си отделих 3 нощи за прочита на книгата. Спомням си, че след като първата нощ се „пречетох“, след това сънувах сънища, свързани с книгата. И това ми хареса, защото връзката книга-съзнание някак се оръществи и ми донесе много повече от една история и в последствие ревю за нея.


Картата е използвана от
http://fantasy-gate.fr/site/pure-tome1-pure-
julianna-baggott/


И все пак, за какво става дума. Детонации, взривове, избухване на бомби, заложени под земната кора, придвидливо подготвен план за унищожаване на огромна част от човечеството, с цел да бъде създаден новия Рай. В целия свят в един ден избухват всички бомби, като отгоре, над разрушенията, се изсипват милиони наночастици, чиято роля е да „слепват“ тъканите. Живи, неживи, цели, заедно, завинаги. По ужасяващ начин. Майки залепват завинаги за децата си, за части от телата им, обречени завинаги да гледат малките детски трупчета. Деца получават играчки, вместо пръсти, като продължение на крайниците си. Животните и камъните стават едно, за да се превърнат в едни от най-опасните хищници, населяващи това, което е извън Купола.

Купола. Винаги има едни богоизбрани в антиутопиите, нали? И тук този момент не е изпуснат. Купола пази в себе си Чистите, съвършените, онези с цели крайници, без белези, красивите, тези, на които е позволено образование. Но всеки, който би си помислил, че те нямат проблем, ще сгреши. Правило №1 е, че няма книжен герой без проблем, а чистите имат много повече проблеми, отколкото изглежда. Момчетата минават през кодиране, което ги прави нещо като супер хора и им позволява да се борят със съществата извън Купола, а момичетата могат да се омъжат само, ако са достойни за избраника си. Изобщо- едно съвременно, студено общество, съществуващо върху основите на пресметливост и грижливо култивиране.

Смърт. С това ще запомня тази книга. Авторката изобщо не жали второстепенните герои, убива ги наред и никак не се свени да лее кръв по страниците на книгата. Като за тийн роман за 14-16 годишни хлапета, както я преценям аз, имаше твърде много насилие в нея. Чела съм трилъри с по-малко брутализъм вътре. Но ми хареса, защото някак си придава повече зрялост на написаното, прави живота на хората извън Купола много по-труден в очите на читателя.



Общо взето, хареса ми. Имаше моменти, които трябваше да са изненада или нещо подобно, но следвайки линията на събитията, успях да ги разгадая. Предполагам, че е заради емоционалната настройка, защото когато чета антиутопии, се вживявам много. И все пак,това е тийн роман.



Родината на трилогията е Северна Америка, като книгата е част от трилогия, Pure („Чисти“). На английски е издадена и втората книга - „Fuse“. Надявам се, че от Егмонт България, издаделството, превело у нас „Чисти“, ще успеят скоро да пуснат на пазара и втората книга.

Няма коментари:

Публикуване на коментар