четвъртък, 25 октомври 2012 г.

Романът „Монета за лодкаря“ на Ана Толия съживява мита за Орфей и Евридика в наши дни

 
Увличам се по митология, а специално към гръцката такава имам слабост от 9-10 годишна. Беше ми интересно да чета за подвизите на героите, или за слабостите на боговете и за миг не съм се усъмнявала в легендите и митовете. Те си съществуваха в книжката, аз – извън нея, но затова пък аз винаги можех да ходя „на гости“ при тях, като чета за живота и за начинанията им.
Да си призная, към Орфей не съм изпитвала по-особени чувства като към герой от митология. Помня го като превъзходен музикант, като този, който слязъл в царството на Хадес, за да го примоли да върне любимата му. Спомням си и за ужасната му смърт- разкъсан жив от пияни вакханки в техен луд пристъп на бяс. 

„Монета за лодкаря“ е стъпила с двата крака върху мита за Орфей, вмъквайки в себе си и ритуали, присъщи на орфизма – религиозно течение. Освен за митология, в книгата се говори и за пари, за алчност, както и за странни хора- млад овчар, който помни само, че се нарича Орфей, наемница, която би направила всичко за пари, бивш затворник, асоциално момиче... И, след като споменах ритуалите - култ към Орфей. Беше ми интересно да прочета сцените с тези ритуали, както и да науча за мисията на орфистите. Дали всичко това е автентично, си нямам никаква идея, но като за художествено произведение, изглежда такова.

Другия момент- писателката е българка. Книгата не е никак лоша, прочетох я за 2-3 часа и ми беше приятна. Има, поне според мен, моменти, които не са добре изпипани, не ми допадат прякорите, които авторката прикачва на героите, прави ги да изглеждат като герои от приказки. Също, в тази книга сякаш има само един главен герой, а останалите са някакви странични, измислени, колкото да подсилят ролята му. И не, според мен това не е точния герой, на когото трябва да бъде обърнато толкова много внимание.

Обща оценка- добра, сносна книга. Леко написана, няма безсмислици. Корицата е интересна, допада ми, също и цената на книгата е много приемлива.

Няма коментари:

Публикуване на коментар